Mikuláš: 3 nepriestrelné argumenty pre ovocie v čokoláde

Už za pár dní tu máme Mikuláša, sviatok na ktorý sa tešia v prvom rade deti. A okrem nich samozrejme aj my všetci, ktorí milujeme maškrty. Pri výbere mikulášskych dobrôt si mnohí kladieme otázku aký vplyv majú na zdravie, obzvlášť keď je reč o našich deťoch.

Stojíme tak pred dilemou či siahnuť po niečom zdravšom, čo však často nemá ten správny punc alebo zvoliť možno chutnejšie no zväčša veľmi nezdravé varianty. Obľúbené sú najrôznejšie čokoládové figúrky Mikulášov či čertov, ktoré však patria práve k tým najnezdravším sladkostiam po ktorých môžete siahnuť.

Väčšina z vás, ktorí čítate tento článok, tak už viete, že u nás v Kytičkove sa špecializujeme na výrobu dobrôt z čerstvého ovocia a pravej belgickej čokolády. Čo možno neviete je, že na Mikuláša máme pripravenú špeciálnu ponuku originálnych mikulášskych postavičiek, ktoré nielen skvelo chutia ale sú aj zdravšou voľbou ako väčšina „klasických“ sladkostí. V tomto článku sa pozrieme trochu bližšie na to, prečo je to tak.

Na konci článku sme pripravili porovnanie nutričného profilu našich sladkostí v porovnaní s klasickými čokoládovými figúrkami.

Argument 1: Prirodzenejšie znamená lepšie


Nech už je reč o strave alebo o čomkoľvek čo robíme, je veľmi dobré uvedomiť si jeden fakt a podľa neho prispôsobiť svoje rozhodnutia. Tým faktom je, že telá nás moderných ľudí sú takmer úplne identické s telami našich dávnych predkov, žijúcich pred desiatkami tisíc rokov. A to dokonca tak, že keby sa v hypotetickom vesmíre objavilo telo prílušníka Homo Sapiens žijúceho pred 100 tisíc rokmi v dnešnej márnici, nikto by si nič zvláštne nevšimol.

Biologická evolúcia postupuje veľmi ale veľmi pomalým tempom. Zato však kulturálna evolúcia a spôsob života, aký vedieme sa mení raketovou rýchlosťou. A tak si žijeme s prehistorickými telami v modernom prostredí a to nám spôsobuje komplikácie. Naše telo vôbec nie je prispôsobené sedieť veľkú časť dňa a tak máme bolesti. Naše oči vôbec nie sú prispôsobené pozerať sa na blízku obrazovku väčšiu časť dňa a tak nám prestávajú slúžiť a potrebujeme okuliare. Náš tráviaci trakt vôbec nie je uspôsobený tráviť najrôznejšie vyrábané potraviny a spôsobuje nám to nemalé problémy a ochorenia.

Vyzbrojení touto vedomosťou vieme ľahko prísť na to, čo je pre nás lepšie. Pravidelne sa hýbať je lepšie ako sedieť. Zemiaky sú lepšou voľbou ako cestoviny. Čerstvé mäso je lepšou voľbou ako šunka. A tak platí a ešte minimálne pekných pár desiatok tisíc rokov platiť bude, že čerstvé ovocie je vždy lepšou voľbou ako vyrábané sladkosti.

Argument 2: Vitamíny a minerály ako na podnose


Čerstvé ovocie je pre nás nie len prirodzené a zdraviu prospešné tým, že neobsahuje umelé chemikálie ale hlavne tým, že obsahuje kvantum minerálov, vitamínov a iných neoceniteľných medicín. Je pravda, že dnešným spôsobom pestovania sa obsah drahocenných látok znižuje, stále je však ich obsah neporovnateľne vyšší ako v rafinovaných potravinách.

Pozrime sa na tri z nich, z ktorých pozostáva aj naša mikulášska ponuka:

Banán

  • Špecifický je najmä vysokým obsahom draslíka ktorý je mimoriadne dôležitý ako ochrana proti srdcovo-cievnym ochoreniam (dôležité je najmä zvýšenie príjmu draslíka a zníženie príjmu sodíka v našej strave)
  • Okrem vitamínu B9 na zvýšenie nálady majú banány aj tryptofán, „prekurzor serotonínu,“ a serotonín je okrem iného prirodzeným antidepresívom
  • ďalej obsahuje vitamín A, C, horčík, fosfor, vápnik, selén a iné cenné látky.

Jablko

  • bohatý zdroj nerozpustnej vlákniny ktorá je nesmierne dôležitá pre správne fungovanie tráviaceho traktu
  • obsahuje látku quercetín, ktorej sa pripisujú ochranné účinky na naše srdce
  • vysoký podiel vitamínu A, B6 a C, ktoré posilňujú imunitný systém
  • okrem toho je zdrojom aj vápnika, horčíka, draslíka, fosforu a železa

Jahody

  • výrazný antioxidačný účinok vďaka rastlinným polyfenolom, dokonca taký silný, že jahody patria spolu s čučoriedkami a brusnicami k najsilnejším potravinovým antioxidantom vôbec
  • Nízky glykemický index a bohaté zastúpenie vlákniny
  • Obsahom vitamínu C dokonca predčia pomaranče aj citróny
  • nájdeme v nich aj kopec ďalších vitamínov a minerálov (B6, B7, mangán, jód, meď, draslík, sodík, fosfor a horčík).

Argument 3: Nie je čokoláda ako čokoláda


Vitamínmi a minerálmi nabité ovocie v Kytičkove obaľujeme do čokolády – do pravej vysokokvalitnej belgickej. Bohužiaľ nájsť dnes kvalitnú čokoládu vôbec nie je jednoduché. Podľa slov odborníčky na výživu Karolíny Hlavatej:

„Najkvalitnejšie výrobky majú tiež jednoduché zloženie. Sú to v podstate kakaové maslo, kakaová hmota, cukor, sušené mlieko, laktóza a sójový lecitín.“

V našich čokoládach nájdete presne toto plus prírodnú vanilku. Navyše, horká čokoláda neobsahuje ani sušené mlieko a laktózu čiže je vhodná aj pre ľudí s bezlaktózovou diétou.

Veľa produktov na trhu obsahuje čokoládu, v ktorej časť kakaovej hmoty (najkvalitnejšia zložka čokolády) je nahradená nezdravými rastlinnými tukmi – väčšinou neslávne známym palmovým olejom. Ten nám škodí nielen zvyšovaním rizika kardiovaskulárnych ochorení ale aj ničením životného prostredia, keďže jeho pestovanie zabíja dažďové pralesy.

Zlú povesť majú hlavne čokoládové figúrky, kde pri niektorých z nich je obsah kakaovej zložky iba 5%! Hovorí sa, že za čokoládu by sa nemal považovať produkt, ktorý má pod 25% kakaovej zložky. Pre porovnanie naše čokolády obsahujú minimálne 55,5% (horká), 36,5% (mliečna) a 31% (biela). Aj pri čokoládových figúrkach existuje škála a nájdu sa také, ktoré majú celkom dobrý čokoládový profil – treba vždy sledovať zloženie a najmä podiel kakaovej zložky.

A prečo je vlastne kvalitná čokoláda tak prospešná? Samotné kakao sa označuje ako superpotravina – obsahuje množstvo minerálov, hlavne pre srdce prospešný horčík a organickú síru, vitamíny a vysoký obsah antioxidantov. Prospieva teda krvnému obehu, znižuje krvný tlak, zlepšuje kognitívne funkcie a má mnoho ďalších pozitívnych účinkov.

Isteže, aj v pravej čokoláde (hlavne mliečnej a bielej) sa nájde jeden sporný element a tým je cukor. Ten rozhodne zdraviu prospešný nie je. Treba sa však dívať vždy na jeho celkové množstvo, ktoré je pri produktoch z ovocia a čokolády výrazne menšie ako pri sladkostiach. Dôležitý je najmä obsah vody a vlákniny v ovocí. Keďže voda tvorí podstatnú časť ovocia tak je podiel cukru logicky na produkte z ovocia a čokolády nižší ako pri inej sladkosti. Navyše, vláknina vďaka svojim vlastnostiam spôsobuje to, že toho všeobecne zjeme menej, takže sa nám nestane to, že na posedenie zjeme enormné množstvo kalórií zo zopár nevinne sa tváriacich sladkostí.

Porovnanie: čokoládová figúrka vs. Kytičkovo „palička“ z ovocia a mliečnej čokolády


Na záver sme si pripravili porovnanie nutričného profilu našich mikulášskych dobrôt s čokoládovými figúrkami (do porovnania sme vybrali náhodnú čokoládovú figúrku z obchodu).

Mohlo by sa vám páčiť

Zdieľať článok

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Pozrieť do e-shopu